Allmänna villkor – Användaravtal

Detta dokument uppdaterades senast 2024-01-15.

1. Allmänt om tjänsten

Dessa allmänna villkor gäller då privatpersoner (”Kund”) använder tjänsten för bokning av och betalning för besök hos/behandling av en legitimerad psykolog eller psykoterapeut (”Behandlingstjänst”). Webbplatsen ägs och drivs av Afya Group AB (”Bolaget”), org.nr. 559385-0265. Afya är en tjänst som hjälper vårdgivare att erbjuda patienter digital vård inom området ätstörningar. Varje vårdgivare som är ansluten till Afyas tjänst (”Tjänsten”) är en av Socialstyrelsen legitimerad psykolog eller psykoterapeut. Det är Afyas skyldighet att kontrollera att tidsbokning hos psykolog och psykoterapeut som förmedlas via Afyas tjänst (”Vårdgivare”) uppfyller detta krav.

Bolagets tjänst ska inte användas vid situationer som kräver akut psykisk sjukvård. Vid situationer som kräver direkta och akuta medicinska åtgärder skall vederbörande kontakta 112 eller närmsta akutmottagning inom den allmänna vården. 

Kund förbinder sig att följa dessa Allmänna villkor och eventuella andra ordningsregler och instruktioner som Bolaget från tid till annan publicerar. De Allmänna villkoren och eventuella övriga villkor och skriftliga överenskommer mellan Bolaget och Kund avseende användningen av Tjänsten, liksom bokning av och betalning för besök hos Vårdgivare, bildar tillsammans ”Avtalet”.

Kund blir bunden av dessa Allmänna villkor då denne nyttjar Tjänsten på Webbplatsen för bokning av och betalning för Behandlingstjänster.

2.      Betalning 

2.1    Avtalsparter

Avtal om köp av Behandlingstjänst ingås mellan Kund och Vårdgivare. Avtal om användning av Tjänsten, ingås mellan Kund och Bolaget. Kund som är privatperson omfattas av bestämmelserna i Konsumenttjänstlagen (1985:716)och Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. För att slutföra bokning och betalning krävs att Kund är minst 18 år eller innehar målsmans godkännande. Bokning får inte göras i annan persons namn utan dennes medgivande. Bolaget förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en Kunds bokning. 

2.2    Betalning 

Betalningar i Tjänsten görs genom Swish. Bolaget samarbetar även med IDKollen som levererar BankID för säker identifikation. Kund som använder Tjänsten för att köpa Behandlingstjänst godkänner Swish samt IDKollens Kundvillkor. Swish och IDKollens kundvillkor och mer information om de olika betalsätten samt kundservice finns på Swish och IDKollens hemsida. 

2.3    Betalningsbekräftelse

Betalningsbekräftelse och länk till dessa allmänna villkor levereras digitalt per e-post efter godkänd betalning till den e-postadress som angivits i bokningen. Digitalt kvitto finns tillgängligt för utskrift på Kundens personliga konto i Tjänsten. Utförlig information om betalningsbekräftelse, kvittens och information om allmänna villkor ges i Tjänsten i samband med bokningen.  

Antalet till Tjänsten anslutna Vårdgivare, liksom tillgängliga tider för bokning, kan komma att variera från tid till annan. Om det inte finns några tider tillgängliga för bokning kommer Kunden att vid innan bokning underrättas om detta. Bolaget förbehåller sig rätten att i Tjänsten ange att bokning av Behandlingstjänster, hos vissa eller samtliga Vårdgivare, för tillfället inte kan ske.  

2.4     Priser

Priserna för de Behandlingstjänster som förmedlas via Tjänsten varierar beroende på Vårdgivare och typ av behandling och offereras Kund före beställning. 

2.5     Ångerrätt

Under förutsättning att Behandlingstjänst inte redan utförts av Vårdgivare i enlighet med bokning i Tjänsten har Kund som är privatperson, enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 14 dagars ångerrätt. Kund som är privatperson har således rätt att inom ångerfristen ångra sitt köp av Behandlingstjänst utan att ange något skäl. Ångerfristen löper ut fjorton (14) dagar efter köpet. 

För att utöva ångerrätten ska Kund till Bolaget skicka ett klart och tydligt meddelande om Kundens beslut att frånträda Avtalet samt återsända det digitala kvittot till info@afya.se. Bolaget kommer utan dröjsmål via e-post bekräfta att Bolaget mottagit Kundens beslut om att utöva ångerrätten.

Om Kund utövar sin ångerrätt kommer Bolaget att betala tillbaka alla eventuella betalningar som Bolaget mottagit från Kunden. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast fjorton (14) dagar från och med den dag då Bolaget underrättades om Kundens beslut att frånträda Avtalet. Bolaget kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som Kunden själv har använt för betalning till Bolaget, om Kunden inte uttryckligen kommit överens med Bolaget om något annat. Återbetalningen kommer inte vara förenad med någon kostnad för Kunden. 

3.      Bokning

3.1    Bokningsvillkor

Behandlingstjänster hos Vårdgivare måste bokas i förväg. Bokning sker i Tjänsten och förutsätter att Kund registrerat ett personligt inloggningskonto hos Bolaget via Tjänsten. Vid bokning får Kunden information om vilka datum som finns tillgängliga för bokning av Behandlingstjänst. För att slutföra bokningen måste Kunden förskottsbetala Behandlingstjänsten på av Bolaget anvisat sätt, se punkt 2.2 ovan. Bokningsbekräftelse skickas per e-post efter slutförd bokning.  

Avbokning kan ske fram till och med tjugofyra (24) timmar före det inbokade tillfället. Avbokning sker genom inloggning på Kundens personliga inloggningskonto i Tjänsten, och bekräftelse av avbokningen skickas per e-post. Har Kund ej mottagit någon bekräftelse av avbokningen åligger det denne att inom senast tjugofyra (24) timmar före det inbokade tillfället kontakta Bolagets kundservice. Om Kund inte gjort någon avbokning men uteblir från besökstillfället eller avbokningen inte har bekräftats av Bolaget kommer Kund att debiteras avgiften för ett besök. När Kund bokat tid för utförande av Behandlingstjänst föreligger ett separat avtal mellan Kund och Vårdgivare.

3.2    Kundens ansvar   

Kund ansvarar för att ha nödvändiga anslutningar och utrustning för användande av Tjänsten och för genomförande av betalning via Tjänsten. Med nödvändiga anslutningar och utrustning avses bl.a. fungerande Internet- och mobilanslutningar och digitala enheter och webbläsare som möjliggör åtkomst till bokning, betalning samt leverans av Tjänsten via videosamtal. 

Vid videosamtal ansvarar Kunden för att tillhandahålla utrustning inte äldre än 3 år (dator/mobil/platta, mikrofon, kamera) och en fast internetuppkoppling med minimum hastighet 1000 kbps (upp/ner). Kund ansvarar för att hålla kopior av bokningsbekräftelse och övriga meddelanden som skickats från Bolaget till Kunden i samband med betalningen.

Kund ansvarar för riktigheten i den information som lämnas i samband med bokning och betalning i Tjänsten. Bolaget och Vårdgivare ansvarar inte för eventuella skador som uppkommer på grund av att Kund lämnat felaktig information. 

Kunds ansvar som användare av Tjänsten

Jag förbinder mig som användare av Tjänsten att:

a) Inte använda Tjänsten för annat ändamål än nödvändig och personlig konsultation hos Vårdgivare.

b) Inte använda Tjänsten vid situationer som kräver akut psykisk sjukvård. Vid situationer som kräver direkta och akuta medicinska åtgärder skall vederbörande kontakta 112 eller närmsta akutmottagning inom den allmänna vården.

c) Om jag väljer att fortsätta gå till Vårdgivare som förmedlas av Bolaget, fortsätta att boka mina besök hos denne via Tjänsten.

d) Hantera mina inloggningsuppgifter (bland annat lösenord till BankID) på sådant sätt att annan person inte får kännedom om det.

e) Genast anmäla ändringar av tidigare lämnade uppgifter om förändring av dessa skett såsom adress, telefonnummer, e-postadress m.m.

3.3    Vårdgivarens ansvar 

Vårdgivare är ansvariga för att Behandlingstjänsterna utförs på ett tillfredsställande och fackmannamässigt sätt. Behandlingstjänster som kan bokas av Kund på Webbplatsen genomförs av utvalda Vårdgivare vilka, genom avtal med Bolaget, åtagit sig att utföra tjänsterna i enlighet med de kvalitetskrav som Bolaget från tid till annan ställer.

När Kund bokat tid för tjänstens utförande föreligger ett separat avtal mellan Kunden och Vårdgivaren. Det innebär att Vårdgivarens villkor för Behandlingstjänstens utförande gäller samt att Kunden är ansvarig för att informera sig om och följa dessa villkor. Kund ska vända sig till Vårdgivaren vid anmärkning på utförda Behandlingstjänster.

3.4    Reklamation och återkoppling från Kund

Eventuella klagomål och synpunkter på utförandet av Behandlingstjänsten ska i första hand framföras till och hanteras av aktuell Vårdgivare.

3.5     Bolagets ansvar 

Bolaget är inte en juridisk part i avtalet om köp av Behandlingstjänst eller övriga överenskommelser som ingås mellan Kund och Vårdgivare avseende utförandet av Behandlingstjänsten. Bolaget har således inte något ansvar för eventuella tvister som kan uppstå mellan Kund och Vårdgivare, t.ex. missförstånd i avtal, oenigheter gällande tjänstens utförande, skada eller utebliven betalning. 

Bolaget ansvarar inte för skador, förluster (varken direkta eller indirekta) eller andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till, den Behandlingstjänst som Tjänsten möjliggör bokning av. Bolaget ersätter inte och ska inte hållas ansvarig för eventuella merkostnader som kan ha uppkommit som en följd av bokning av Behandlingstjänst.

Bolaget kan aldrig ställas skadeståndsansvarig till följd av felaktigt utförande av Behandlingstjänst. Bolaget är dock skyldigt att kontrollera att Vårdgivare uppfyller Bolagets krav på giltig legitimation, nödvändig kompetens och giltiga försäkringar. 

3.6     Tillgänglighet

Tjänsten är normalt tillgänglig 24 timmar per dygn, sju dagar i veckan. Bolaget garanterar dock inte och ansvarar heller inte för att Tjänsten är fri från eventuella fel, förseningar eller avbrott. Bolaget förbehåller sig rätten att när som helst tillfälligt avbryta tillhandahållandet av Tjänsten för serviceändamål, t.ex. buggrättningar, underhåll och uppgraderingar. Bolaget har inget ansvar för uppdatering av Tjänsten åtkomsträttigheter. Bolaget arbetar aktivt för att de uppgifter som publiceras i tjänsten är korrekta men kan ej garantera detta. 

4.      Ansvarsbegränsning

4.1     Bolagets ansvar 

Bolaget ersätter Kund endast för styrkta och skäliga kostnader som uppkommit som en direkt följd av oaktsamhet från Bolagets sida. Bolaget ansvarar inte i något fall för indirekt skada eller följdskador till följd av fel eller brister i Tjänsten. Bolagets skadeståndsansvar gentemot Kund är begränsat till ett belopp motsvarande vad Kund betalat Bolaget vid köp i Tjänsten under de sex (6) månader som föregick skadehändelsen. 

4.2     Force Majeure

Bolaget är befriat från ersättningsskyldighet eller annat ansvar gentemot Kund om Bolaget förhindras att fullgöra sina åtaganden på grund av omständighet utanför Bolagets kontroll eller förmåga som Bolaget inte skäligen kunnat förväntas förutse, och vars följder Bolaget inte heller skäligen skulle kunna ha undvikit eller övervunnit, eller om Bolaget förhindras fullgöra sina skyldigheter på grund av omständighet som är hänförlig till tredje man eller på grund av naturkatastrof, blixtnedslag, elavbrott, arbetskonflikt, krig eller annan orolighet, eldsvåda, nytillkommen eller ändrad lagstiftning eller myndighetsbestämmelse, fel i extern teleförbindelse eller liknande omständigheter.

5.      Överlåtelse och underleverantör  

Kund får inte överlåta detta Avtal, eller sina rättigheter och skyldigheter enligt detta Avtal, utan föregående skriftligt medgivande från Bolaget. Bolaget har rätt att utan Kundens samtycke helt eller delvis överlåta detta Avtal, eller sina rättigheter och skyldigheter enligt detta Avtal, såsom t.ex. hantering av fakturering. Vidare har Bolaget har rätt att anlita underleverantörer för fullgörandet av sina åtaganden enligt Avtalet.

6.      Uppsägning av förmedlingstjänst 

Avtal om användningen av Bolagets Tjänst är att se som ett avtal som gäller tills endera parten säger upp avtalet. Bolaget och Kund har, var för sig, rätt att när som helst säga upp avtalet. En uppsägning påverkar inte Kunds betalningsansvar för redan inbokade eller genomförda Behandlingstjänster.

Kund som önskar upphöra med användningen av Bolagets Tjänst ska vända sig till Bolagets kundtjänst för borttagning av det personliga inloggningskontot.

Om Bolaget bedömer att Kund missbrukar användningen av Tjänsten har Bolaget rätt att omedelbart stänga av Kunden från Tjänsten. Kund ska skriftligen underrättas om att sådan åtgärd vidtagits. 

7.    Övriga frågor

7.1   Villkorsändring 

Bolaget äger rätt att utan förvarning, oaktad anledning, ändra dessa Allmänna villkor utan föregående avisering till Kund. Eventuella ändringar träder i kraft så snart de blivit tillgängliga på Webbplatsen. Kund uppmanas därför att hålla sig uppdaterad vad gäller de Allmänna villkoren.

7.2  Immateriella rättigheter                    

Bolaget äger och förfogar över all mjukvara, kunddatabaser, register, texter, bilder och logotyper som hanteras av Bolaget och som finns tillgänglig på Webbplatsen. Kund äger inte rätt att kopiera, mångfaldiga, tillgängliggöra eller på annat sätt förfoga över sådant material. 

8.    Lagval och tvistelösning 

Avtalet regleras av svensk lag. Vid tvist som rör tolkning eller tillämpning av Avtalet ska Bolaget och Kunden i första hand försöka komma överens. Om Bolaget och Kunden inte kan enas kan tvisten prövas av allmän domstol. Tvist kan även prövas av Allmänna reklamationsnämnden (Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se), vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.